آسیب‌شناسی مدیریت مقاصد گردشگری در مناطق بیابانی(نمونه موردی: شهرستان بافت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف: مقاصد گردشگری از طریق شناسایی آسیب‌ها و مدیریت آن برای جذب گردشگر با هم رقابت می‌کنند؛ بر همین اساس این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌ها و مشکلات مدیریت گردشگری در مقصد بیابانی شهرستان بافت انجام شد.
روش و داده: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای و پیمایشی و از نظر ماهیت تئوری کلان است. در این پژوهش از روش پیمایش و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده و تحلیل داده‌ها به روش کیفی، کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل کارشناسان شهرستان بافت واقع در استان کرمان با تعداد نمونه ۳۰ نفر است. داده‌ها از طریق مصاحبه جمع‌آوری و طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل تفسیری و نرم‌افزار Maxqda در قالب کدگذاری باز انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، از مجموع ۳۰ متن مصاحبه، ۴۳۷ کد جمع‌آوری و در ۸ دسته اصلی تحت عنوان چالش‌ها و مشکلات مقصد گردشگری بیابانی بافت تقسیم‌بندی شده است. به این ترتیب عدم دسترسی به منابع آبی در مناطق بیابانی با ۱۲۰ کد بیشترین فراوانی را دارد. همچنین، یافته‌ها حاکی از آن است که فرصت‌های توسعه گردشگری در مناطق کویری باید بر اساس جغرافیای کویری و بحران‌های موجود و همچنین اهداف بازاریابی و توسعه، آموزش‌های محلی و توسعه منابع انسانی سازمان‌دهی شود. زیرا بدین ترتیب می‌توان آسیب‌های احتمالی مقصد را  شناسایی کرده و به منظور توسعه هرچه بیشتر آن‌ها را اصلاح نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که مدیریت گردشگری در این مقصد با چالش‌های فراوان مدیریتی مواجه است. از این رو باید منابع اولیه، ویژگی‌های مقصد و مهارت‌های رقابتی آن تعیین شود تا همسویی اهداف تجاری با اهداف توسعه پایدار بلندمدت مقصد موجب شود، مقصد شکننده به مقصدی سازگار با محیط زیست، پایدار و گردشگرپسند تبدیل شود.
نوآوری، کاربرد نتایج: تا قبل از این پژوهش، پژوهش مشابهی در زمینه مدیریت گردشگری در شهرستان بافت انجام نشده و نتایج آن در توسعه پایدار و بلندمدت گردشگری در این مقصد بیابانی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of tourism destination management in desert areas(Case Study: Baft)

نویسندگان [English]

  • sina saljooghi 1
  • nazanin tabrizi 1
  • mehdi ramezanzadeh 2
1 Tourism Management Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Tourism Management Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Aim: This research was conducted to identify the challenges and problems of tourism management in the desert destination of Baft city.
Material & Method: The research is developmental in terms of purpose and survey in terms of nature. The research's statistical population includes the Baft city council and municipality members. The number of statistical samples was calculated to be 30 people. Data was collected through interviews, and data classification and analysis were done through interpretive analysis and Maxqda software in open coding.
Finding:  From a total of 30 interview texts, 437 codes have been collected, divided into eight main categories under the title of identifying the challenges and problems of the Baft Desert tourism destination. In this way, "the lack of access to water resources" in desert areas is the highest, with 120 codes. Also, the findings indicate that tourism opportunities in desert areas should be organized based on desert geography and existing crises, marketing and development goals, local education, and human resource development. In this way, possible damages to the destination can be identified and corrected to develop as much as possible.
Conclusion: It has been observed that the management of tourism in this particular destination is facing certain challenges. Therefore, the basic resources of the destination, characteristics, and competitive skills should be determined so that aligning the business goals with the long-term sustainable development goals causes the fragile destination to become an environmentally friendly, sustainable, and tourist-friendly destination.
Innovation: This research is the only research that has been done on tourism management in Baft city, and its results are effective in the sustainable and long-term development of tourism in this destination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • Tourism management
  • desert
  • Baft
افشاری نیا، مهدیه، ولی، عباسعلی. (1400). بررسی اثربخشی طرح‌های مدیریت بیابان بر ساکنین اکوسیستم بیابان (مطالعه موردی: کاشان). مدل‌سازی و مدیریت آب و خاک، 1(شماره 1)، 41-52. https://mmws.uma.ac.ir/article_1180.html?lang=fa
جلالی، محبوبه، خادم‌الحسینی، احمد. (۱۳۹۴). سطح‌بندی مناطق نمونه گردشگری در استان کرمان. فصلنامه علمی - پژوهشی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، ۵(شماره ۱۷)،۱۶۲-۱۵۱. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_726.html
حامدی، لیلا، عامری‌شهرابی، محسن، قیومی، عباسعلی. (1397). ارائه مدل پارادایمی فرهنگ گردشگری با استفاده از روش داده بنیاد.  فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 14(38)، 89-115. https://icsq.journals.iau.ir/article_668636.html
حیدری، حسن، رزاقی، سمیه. (1398). بررسی موانع رشد شاخص‌های توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی از دید فعالین حوزه صنعت در بخش خصوصی و دولتی: با تأکید بر روش گراندد تئوری. جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، 8(2 )، 135-165. 20.1001.1.23224371.1398.8.2.6.4
خادمت‌الرسول، زهرا، قضاوی، رضا، موسوی، سید حجت. (1395). امکان‌سنجی توسعه پایدار اکوتوریسم بیابان در کویر شیراز.  تحقیقات مرتع و بیابان ایران، 23(1)،79-70. https://dx.doi.org/10.22092/ijrdr.2016.106473
درستکار، احسان، حبیب، فرح، ماجدی، حمید. (1395). امکان‌سنجی شکل‌گیری منطقه خلاق با تئوری گردشگری صنعتی مطالعه موردی: شهرستان یزد. جغرافیا و توسعه، 14(45)، 19-40. 10.22111/gdij.2016.2919
رضوانی، محمد رضا، مرادی، مهرنوش. (۱۳۹۲). امکانسنجی توسعه گردشگری با رویکرد سیستمی در روستاهای حاشیه کویر میقان اراک. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۱(۲)، ۱۵-۴۰. http://serd.khu.ac.ir/article-1-1567-fa.html
رنجبر، هادی، حق دوست، علی اکبر، صلصالی، مهوش، خوشدل، علیرضا، سلیمانی، محمدعلی، و بهرامی، نسیم. (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10(3 )، 238-250. https://www.sid.ir/paper/96654/fa
شیبانی، محمد. (1400). شهر من بافت. بافت: عصر مدرن.
ضرغام بروجنی، حمید، توحید لو، معصومه. (۱۳۹۰). الگوی مدیریت اثربخش گردشگری، موردمطالعه: مقصد مذهبی مشهد. مطالعات مدیریت گردشگری، ۶(۱۶)،۵۲-۲۴. https://doi.org/10.22054/tms.2012.5090
عزیزی، پروانه، حمیدی، الهه. (۱۳۹۳). توسعه اکوتوریسم و نقش آن در گردشگری مناطق کویری و بیابانی ایران، اولین همایش ملی توریسم و گردشگری سبز، همدان. https://civilica.com/doc/284917/
علی‌اکبری، اسماعیل، اسماعیلی، بنفشه. (۱۳۹۵). توسعه گردشگری بومی و پایداری نظام سکونتگاهی حاشیه کویر. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۱(۳۶)،۱-۳۰. https://doi.org/10.22054/tms.2017.7252
علیپور، عباس، هاشمی، سیدمصطفی، خلیفه، ابراهیم، و مرادی، ابوالفضل. (1396). نقش گردشگری در توسعه پایدار اجتماعی مناطق کویری و بیابانی موردپژوهی: استان کرمان. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 7(28)، 39-50.  https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1396.7.28.4.3
عمی، فاطمه، وکیل‌الرعایا، یونس. (1399). تحلیل شاخص‌های مؤثر بر توسعه گردشگری کویر با تأکید بر گردشگری سلامت (مورد مطالعه: کویر مرنجاب). برنامه‌ریزی منطقه‌ای. 10(39)، 140-125. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1399.10.39.9.1
فرجی دارابخانی، محمد، مرادی، هوشنگ. (1401). شناسایی چالش‌ها و موانع گردشگری مذهبی در توسعه پایدار شهر مهران بر اساس مدل گراندد تئوری. جغرافیایی سرزمین. 19(75)، 1-20. 10.30495/sarzamin.2023.71181.2079
کریم‌پور ریحان، مجید، شریف جاهد، شهرزاد. (۱۳۹۶). مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی توسعه پایدار گردشگری استان کرمان با تأکید بر گردشگری کویر شهداد. فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)،۷(۴)، ۱۸-۷. 20.1001.1.22286462.1396.7.4.1.7
ملکی، سعید، سجادیان، مهیار. (۱۳۹۷). آسیب‌‌شناسی کیفیت رقابت‌‌آمیز مدیریت مقصد گردشگری کویر مطالعۀ موردی: کویر شهداد کرمان. فصلنامه جغرافیا و توسعه، ۱۶(۵۱) ،۸۱-۹۸. https://doi.org/10.22111/gdij.2018.3855
مؤیدفر، سعیده، دهقان خاوری، سعید، اکابری تفتی، مهدی، فاطمی، مهران. (1400). ارزش‌گذاری اقتصادی اکوتوریسم کویر یزد با رویکرد توسعه پایدار.  کاوش‌های جغرافیایی مناطق بیابانی، 9(1)، 172-149. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2345332.1400.9.1.8.0
هاشمی، سید مصطفی، کریمی پاشاکی، سجاد، خلیفه، ابراهیم. (۱۳۹۸). اولویت‌بندی توان توسعه گردشگری در مناطق کویری و بیابانی مطالعه موردی: استان کرمان. نشریه گردشگری شهری، ۶(۲) ،۷۹-۹۸. 10.22059/jut.2019.234974.334
ولی شریعت‌پناه، مجید، رنجبر، محسن، استعلاجی، علیرضا. (۱۳۸۷). بررسی جاذبه‌های گردشگری در حوضه دشت کویر. جغرافیایی سرزمین، ۵ (شماره ۲ (پیاپی ۱۸))، ۹۹-۱۱۲. https://sarzamin.srbiau.ac.ir/article_5360.html?lang=fa
Asociacion Espa´ nola de Expertos Científicos en Turismo. (2020). ˜ El turismo despu´es de la pandemia global. Analisis, perspectivas y vías de recuperaci´ on [Tourism after the global ´ pandemic. Analysis, perspectives and recuperation paths]. Retrieved 23.12.2021 from https://aecit.org/uploads/public/DOCUMENTO.covid19%20y%20turismo.pdf.
Baggio, R., Micera, R., & Del Chiappa, G. (2020). Smart tourism destinations: A critical reflection. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(3), 559–574. https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2019-0011
Bastidas-Manzano, A. B., Sanchez-Fer´ nandez, J., & Casado-Aranda, L. A. (2020). The´  past, present, and future of smart tourism destinations: A bibliometric analysis. https://doi.org/10.1177/1096348020967062
Beltramo, R., Peira, G., & Bonadonna, A. (2021). Creating a tourism destination through local heritage: The Stakeholders’ priorities in the Canavese Area (Northwest Italy). Land10(3), 260. ‏ https://doi.org/10.3390/land10030260
Coban, G., & Yildiz, O. S. (2019). Developing a destination management model: Case of Cappadocia. Tourism Management Perspectives, 30, 117-128.
Ghoshal, A., & Petrick, D. (2016). Desert Tourism–Mirage or Sustainability Challenge. ‏
Gustafson, P. (2012). Managing business travel: Developments and dilemmas in corporate travel management. Tourism Management, 33(2), 276–284.  https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011. 03.006
Kebete, Y., & Wondirad, A. (2019). Visitor management and sustainable destination management nexus in Zegie Peninsula, Northern Ethiopia. Journal of Destination Marketing & Management, 13, 83-98.
Morgan, M. O., Okon, E. E., Emu, W. H., Olubomi, O. I. E., & Edodi, H. U. (2021). TOURISM MANAGEMENT: A PANACEA FOR SUSTAINABILITY OF HOSPITALITY INDUSTRY. Geo Journal of Tourism and Geosites37(3), 783-791.‏ http://dx.doi.org/10.30892/gtg.37307-709
Ngdir, N.G.D.o.I., 2006. The comparison of income shares of geo-tourism and mine in China and Tunis and study of desert tourism potential in Iran.
OECD. (2020). OECD tourism trends and policies 2020. ‏ https://doi.org/10.1787/6b47b985-en
Perles Ribes, J. F., & Ivars-Baidal, J. (2018). Smart sustainability: A new perspective in the sustainable tourism debate. Investigaciones Regionales – Journal of Regional Research, 42, 151–170, 2018. http://hdl.handle.net/10017/37189
Romagosa, F. (2020). The COVID-19 crisis: Opportunities for sustainable and proximity tourism. Tourism Geographies, 22(3), 690–694. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1763447
Roxas, F. M. Y., Rivera, J. P. R., & Gutierrez, E. L. M. (2020). Framework for creating sustainable tourism using systems thinking. Current Issues in Tourism, 23(3), 280–296. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1534805
Sainaghi, R. (2006). From contents to processes: Versus a dynamic destination management model (DDMM). Tourism Management, 27(5), 1053-1063. ‏
Segittur, & TechFriendly. (2020). Guía para la reactivacion ´ de los destinos turísticos inteligentes tras el COVID-19 [Guide for the reigniting of tourism destinations after COVID-19].
Tan, D., & Tsui, K. (2017). Investigating causality in international air freight and business travel: The case of Australia. Urban Studies, 54(5), 1178–1193. https://doi.org/10.1177/0042098015620520
Thetsane, R. M. (2019). Local community participation in tourism development: The case of Katse Villages in Lesotho. Athens Journal of Tourism6(2), 123-140.‏ https://doi.org/10.30958/ajt.6-2-4
Tussyadiah, I. (2020). A review of research into automation in tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on artificial intelligence and robotics in tourism. Annals of Tourism Research, 81, 102883. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102883
UNWTO. (2011). Tourism towards 2030: Global overview. Madrid: UNWTO. https://doi.org/10.18111/9789284414024
WTTC. (2018, March). World Travel & Tourism Council: Travel & Tourism Economic Impact 2018. https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2018/world2018. pdf