تحلیل عوامل موثر بر وفاداری گردشگران بین المللی به کشور ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

2 گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

3 گروه مدیریت راهبردی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/jargs.2023.394633.1024

چکیده

هدف: امروزه مقاصد گردشگری برای بازاریابی هر چه بهتر جاذبه‌ها، خدمات و محصولاتشان نیازمند وفادار ساختن بیش از پیش گردشگران به این مقاصد هستند. وفادار ساختن گردشگران از این جهت جائز اهمیت است که علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی، هزینه‌های بازاریابی برای گردشگران وفادار به مقصد بسیار پایین‌تر از بازاریابی برای جذب گردشگران جدید است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رفتار وفاداری به مقصد و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از شبکه بیزی که شبکه‌ای گراف گونه مبتنی بر تئوری بیز هست، انجام گرفته است.
روش و داده: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه هدف پژوهش گردشگران خارجی سفر کرده به ایران در پاییز سال ۱۴۰۱ بوده‌اند و برای جمع آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه پنج گزینه‌ای استفاده شده است. تعداد ۳۸۴ پرسشنامه پخش و از این تعداد ۳۷۶ پرسشنامه صحیح جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل انجام شده با استفاده از روش بیزی نشان داده است که رضایت‌مندی گردشگر ۱۹ درصد، احساس امنیت از سفر به مقصد ۱۱ درصد، تصویر ذهنی از مقصد ۸ درصد، کیفیت ادراک شده ۷ درصد، ارزش ادراک شده، احساس تعلق به مقصد هر کدام ۶ درصد و آشنایی با مقصد گردشگری ۷ درصد در بهبود وضعیت وفاداری به مقصد نقش دارند.
نتایج: ذی‌نفعان صنعت گردشگری می‌توانند با ایجاد سناریوهای مختلف که تحلیل برگشتی مهم‌ترین آن است، رفتار وفاداری و عوامل مؤثر بر آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و از نتایج به دست آمده در ایجاد وفاداری بیشتر و بازاریابی مبتنی بر وفادار ساختن گردشگران، استفاده کنند.
نوآوری، کاربرد نتایج: اگرچه پژوهش های زیادی در گردشگری برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری به مقصد گردشگری، تبیین رابطه میان این عامل‌ها و تعریف مدل‌های مفهومی مختلف برای وفاداری به مقصد تا به حال انجام گرفته است، مطالعه‌های چندانی در زمینه پیش‌بینی میزان وفاداری گردشگران به مقصد و همچنین تحلیل پیش‌بینی‌کننده بیشترین و کمترین میزان تأثیرگذاری عوامل موثر بر وفاداری صورت نگرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Factors Affecting the Loyalty of International Tourists to Iran

نویسندگان [English]

  • Mohamad Ghafari 1
  • Ahmadreza Talaee Malmiri 2
  • Ali Abedini 3
1 Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
2 Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
3 Department of Business Administration, Faculty of Economy and Management, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: Today, tourist destinations need to make tourists more loyal to these destinations in order to better market their attractions, services and products. In addition to creating a competitive advantage, marketing costs for loyal tourists are much lower than marketing to attract new tourists. The current research was conducted with the aim of analyzing the behavior of loyalty to the destination and the factors affecting it by using the Bayesian network, which is a graph-type network based on the Bayesian theory.
Material & Method: The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The target population of the research were foreign tourists who traveled to Iran in the fall of 1401. 384 questionnaires were distributed and 376 correct questionnaires were collected and analyzed.
Finding: The results of the analysis using the Bayesian method have shown that tourist satisfaction is 19%, the feeling of security from traveling to the destination is 11%, the mental image of the destination is 8%, the perceived quality is 7%, the perceived value, the sense of belonging to the destination 6% each and familiarity with the tourist destination 7% contribute to the improvement of loyalty to the destination.
Conclusion: By creating different scenarios, the stakeholders of the tourism industry can analyze the behavior of loyalty and the factors affecting it and use the results obtained in creating more loyalty and marketing based on making tourists loyal.
Innovation: Although many researches have been done in tourism to identify the factors affecting loyalty to the tourist destination, not many studies have been conducted in the field of predicting the level of loyalty of tourists to the destination, as well as the predictive analysis of the most and the least influencing factors on Loyalty has not been done.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tourism destination marketing
  • destination loyalty
  • tourism destination
  • Bayesian network
  • Iran