بررسی توزیع فضایی خدمات عمومی و سنجش رضایتمندی ساکنان از کیفیت دسترسی به آنها (مورد مطالعه: شهر تربت حیدریه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصقهان، ایران

10.22034/jargs.2023.378465.1008

چکیده

هدف: این تحقیق با هدف بررسی توزیع فضایی خدمات عمومی و سنجش میزان رضایتمندی ساکنان از کیفیت دسترسی به آنها در شهر تربت حیدریه انجام شده است.
روش و داده‌ها: این مطالعه با روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری محدوده قانونی شهر تربت حیدریه و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌بندی شده انتخاب شده‌اند. داده‌های مورد نیاز به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی (پرسشنامه‌ای) گردآوری شده است. داده‌های جمع‌آوری شده به روش‌های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون مقایسه میانگین‌ها، آزمون، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل توزیع فضایی خدمات بر اساس مدل نزدیک‌ترین همسایه در فضای نرم‌افزار Arc Gis انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل فضایی توزیع خدمات عمومی نشان داد که خدمات آموزشی و فضای سبز به صورت نامنظم و خوشه‌ای، خدمات بهداشتی و درمانی به صورت منظم و کاربری‌های اداری و تجاری به صورت الگوی پراکنده توزیع شده‌اند. نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین‌ها نشان داد که میزان رضایتمندی کلی ساکنان از کیفیت خدمات عمومی با میانگین ( ۳/۳۲۵)، بزرگتر از حد متوسط است. نتایج حاصل از سنجش سطح رضایتمندی ساکنان مناطق مختلف از کیفیت دسترسی به خدمات عمومی بر اساس سطح درآمد ساکنان، به ترتیب بالاترین سطح رضایتمندی در بین ساکنان پُردرآمد با میانگین (۴/۰۵۹)، متوسط درآمد با میانگین(۳.۵۲۵)و کمترین میزان در بین گروه کم درآمد با میانگین (۲/۱۸)مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که دسترسی به خدمات عمومی نقش مهمی در کیفیت زندگی ساکنان و در نتیجه رضایتمندی سکونتی آنها دارد، برنامه‌ریزی در توزیع عادلانه و متناسب با تعداد و تراکم جمعیت در محلات مختلف شهر، با نگاه ویژه به محلات فقیرنشین از اهمیت خاصی برخوردار است.
نوآوری: جنبه نوآوری این پژوهش نسبت به تحقیقات مشابه این است که علاوه بر سنجش سطح رضایتمندی ساکنان به تفکیک محلات مختلف و نیز نوع خدمات، سنجش رضایتمندی بر اساس گروه‌های درآمدی نیز مورد اندازه‌گیری و تحلیل قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the spatial distribution of public services and measuring residents' satisfaction with the quality of access to them (Study case: Torbat Heydarieh city)

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Zanganeh 1
  • Fatemeh Shahriar 2
  • mahdi zanganeh 2
  • rahman zandi 3
1 Department of Geography and Urban and Rural Planning, Faculty of Geography and Environmental Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar - Iran
2 Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography and Environmental Sciences, Hakim Sabzevari Sabzevar University, Iran
3 Department of Natural Geography, Faculty of Geographical Sciences and Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Aim: this research aims to investigate the spatial distribution of public services and measure the level of satisfaction of residents with the quality of access to them in The city of Torbat Heydarieh has been done.
Material & Method: This research was done with a descriptive-analytical method. The statistical population of the legal area of the city of Tarbiat Heydarieh and the samples were selected using stratified probability sampling. The required data has been collected by library and field (questionnaire) methods. The collected data has been analyzed by descriptive and inferential statistical methods.
Findings: The results of the spatial analysis of the distribution and dispersion of public services based on Moran's index show that educational services and green spaces are irregular and clustered, health and treatment services are regular, and administrative and commercial uses are scattered. The results of the mean comparison test showed that the overall level of satisfaction of the residents with the quality of public services is greater than the average. The results of the correlation coefficient between the variable of income level and satisfaction with access to services that there is a significant positive correlation between the two variables.
Conclusion: Considering that access to public services plays an important role in the quality of life of the residents and as a result their residential satisfaction, planning in fair distribution and proportional to the number and density of the population in different areas of the city, with a special focus on the poor areas It is of particular importance.
Innovation: The innovative aspect of this research compared to similar researches is that in addition to measuring the level of satisfaction of residents by different neighborhoods and the type of services, satisfaction measurement based on income groups has also been measured and analyzed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spatial distribution
  • access to public services
  • satisfaction
  • Torbat Heydarieh